Skoleudviklingssamtale d. 3.5.2024

 

Skolens analyse af udviklings- og indsatsområder

 

Inkluderende læringsfællesskaber på Rævebakkeskolen

Der er en stor bredde i specialtilbuddet, som dækker over målgruppen af multihandicappede elever til elever, der fortsætter deres skolegang på FGU. Vi ser den store bredde i målgruppen som en kæmpe styrke. Vi skal have en bred forståelse af undervisning, pædagogik og en god balance mellem omsorg/støtte og udvikling.

 

Livsduelighed, praktik, samarbejde med STU:

Vores fornemmeste opgave er at skabe en skole, der har specialpædagogiske læringsmiljøer af høj kvalitet, så alle elever har mulighed for at lykkes både fagligt, socialt og personligt. Vi har en lang række fagligheder og pædagogiske tilgange, der støtter op omkring den enkelte elevs udvikling. Dette er beskrevet på skolens hjemmeside: https://www.raevebakkeskolen.dk/

Gennem hele skoleforløbet arbejder vi målrettet på at udvikle elevernes livsduelighed, og vi har en meget høj succesrate med at få eleverne videre i andet skoleforløb eller arbejde efter endt skolegang på Rævebakkeskolen. Størstedelen af vores elever fortsætter på STU, FGU, får en læreplads eller kommer i arbejde. Vi har fokus på en smidig overgang fra skolen til STU. Vi forsøger os med udvidet praktikker og en øget dialog mellem skole, hjem, den unge og STU. Vores unge mennesker har mod på livets udfordringer og har brug for sammenhæng mellem de forskellige muligheder.

I udskolingen har vi stort fokus på, at eleverne skal deltage i brobygning, Uddannelsesmesse, praktikker og tilbud som f.eks. Coop Crew for at gøre dem mest muligt klar til livet efter skolen. Vi ser hvert år, at flere elever, gennem deltagelse i disse tiltag, får lyst og mod til at søge fritidsjob – og at lykkes med og vokser af dette.

Vi har lige udvidet vores praktikker med en jobaftale/mentorordning med Salling.
På afd. Skovparken skal vi arbejde med en udvidet praktisk tilgang til læring, så job og skole hænger bedre sammen.

Vi har flere forskellige valgfag/tilbud på tværs af de to afdelinger for at styrke fællesskabet mellem eleverne. Ligafodbold har været et fast tilbud i mange år og i de senere år, er der også kommet tilbud som kor, løbeklub og trivselsbånd. Vi oplever, at vores elever i høj grad vælger disse tilbud til, og vi kan se, at det har stor betydning for fællesskabsfølelsen eleverne imellem.

 

Fritidsliv og kvalitet i SFO:

Vi ændrer skolens og Sfo´ens åbningstider og mødetider. I den forbindelse har vi igangsat en proces med udvikling af indhold, kontinuitet og sammen hæng mellem skole/Sfo og fritidsliv. Vi har fokus på at tilbyde flere aktiviteter i SFO, besøg/puljetimer, der kan understøtte elevernes fritidsaktiviteter, samspil med de lokale foreninger og fokus på helt almindelig rolig morgenSFO, hvor ro og god sund start på dagen er i fokus.

 

Strategi og organisationsudvikling – samling af Børnehave og skole:

Vi udvider fra skole til skole og børnehus pr. 1.8.2024.

Det kommer til at blive en spændende proces, hvor dagtilbud og skole skal smelte sammen til én organisation. Vi vil skabe en rød tråd mellem de 2 enheder og kan allerede nu se, at vores pædagogikker harmonerer godt sammen. Vi skal hen over næste år have fundet vores fælles rytmer samarbejdsflader, fælles vision, fælles bestyrelse og fælles med-udvalg. Vi har allerede planlagt fælles mødestruktur og ledelsesstruktur.

Vi søger at udvikle vores nye fællesskab via de professionelle tilgange og metodikker, så via alle kan møde og udvikle børnenes behov. Vi fokuserer meget på den neuroaffektive tilgang og på low arousal. Vi arbejder ud fra børnesynet, at ”børn gør det bedste de kan” af Ross Grene.

 

Voldspolitik og kategoriseringer:

Vi arbejder aktivt og systematisk med at nedbringe antallet af magtanvendelser og vold og trusler om vold. Vi har vores egen vold og beredskabsplan, der beskriver og opererer med begreberne problemskabende adfærd, low arousal og håndtering af og syn på magtanvendelser.

Der er udarbejdet et kategoriseringssystem, der til alle tider sikrer, at der pågår pædagogisk drøftelser efter hændelser om vold eller trusler om vold og magtanvendelser. Der er konstant fokus på forbedring af systematikken og indsatserne.

Supervision til fagteams er med udgangspunkt i Low arousal næste skoleår.

 

Kommunale mål – status og udviklingsmuligheder – herunder test og resultater

Vi lykkes med den kommunale målsætning om, at 2/3 af eleverne skal gennemføre delprøver i dansk, matematik og engelsk. Der holddeles allerede i 7. klasse ift. hvilke elever, der vurderes at kunne gennemføre prøver. Lærerbesætningen er opdateret på fag og krav.

Trivselsmålingerne viser os at især udskoling på Skovpark har behov for yderligere praktisk skole. Flere af vores unge elever mangler motivation i det faglige og drives af variation og praktiske fag.

Der arbejdes allerede meget med bevægelse i alle årgange og på begge afdelinger.

Skolen har udarbejdet sin egen APV i klassetrivsel. Den er drøftet både blandt personale, elevråd og skolebestyrelsen.

 

Aftaler mellem forvaltning og skoleledelse:

  • Forvaltningens anerkendelse/hvad fungerer godt?

Systematisk og professionel tilgang fra ledelsens side.

Vedholdende tilgang.

Ressourcesyn på børnene.

 

  • Hvilke data bør der handles på?

 

Vold og trusler. Mange registreringer som vedrører få elever. Behov for beskrivelse af behandlingstilbud internt på skole (behov for samarbejde med Socialafd.)

Trivselsundersøgelse ift. behov for mere praktisk skole

 

  • Hvilke indsatser bør igangsættes med afsæt i data?

Mere praktisk skole i udskolingen.

 

  • Hvordan understøtter ledelse og forvaltning det videre forløb?

Behov for hjælp til at styrke samarbejdet med Socialafdelingen.