Rævebakkeskolen

IT strategi Rævebakkeskolen

Nationale mål:

De nationale mål for folkeskolereformen er:

  1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.
  2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.
  3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

I Nyborg kommune udmøntes disse i følgende lokale mål for digitalisering:

Vision Nyborg kommune

I Nyborg Kommune anvendes digitale teknologier som et naturligt redskab i det daglige arbejde i skolen til at fremme og understøtte elevernes læringsprogression gennem hele skoleforløbet.

Der er et særligt fokus på:

– Teknologiforståelse, med det formål at danne og uddanne eleverne til at deltage som aktive og kritiske borgere i et demokratisk samfund præget af stigende digitalisering.

– At bidrage til at eleverne opnår computer- og informationskompetencer

– Differentiering og inkludering af elever der er udfordrede af fx læse- og skrivevanskeligheder

 

Det betyder bl.a. at

  • Anvendelsen af digitale teknologier funderes i fagdidaktiske overvejelser
  • Analog undervisning og konkrete materialer fortsat finder anvendelse, herunder særlig opmærksomhed på læsning
  • Skolerne arbejder med planer for progression indenfor teknologiforståelsesområdet
  • Elevernes digitale dannelse prioriteres højt
  • Anvendelsen af it rammesættes tydeligt overfor eleverne
  • Redskaber til at understøtte struktur anvendes, herunder elevplaner
  • It opfattes som andet og mere end en søgemaskine

Lokalt på Rævebakkeskolen:

Vision

Det er Rævebakkeskolens vision, at skabe et digitalt læringsmiljø, hvor alle elever uanset forudsætninger bliver udfordret optimalt på deres digitale evner.

Skolens elever arbejder med teknologier, der tilpasses den enkelte elevs forudsætninger og behov samt opgavens art.

Skolen råder over en enhed pr elev.

Initiativer der sikrer opnåelse af visionen

  1. Årlige behovsvurdering, dvs. en vurderinger/opfølgning af hvilke typer af enheder samt hvilke apps/applikationer, der kan være med til at øge læringen for den enkelte elev
  2. Årlig vurdering af skolens licenser til programmer, portaler og kompenserende digitale værktøjer på baggrund af behovsanalysens resultater.
  3. Løbende vurdering af anskaffelser af apps til iPads i klasseteams
  4. Der udarbejdes en handleplan for arbejdet med elevernes digitale dannelse Læringsmål for digital læring skal være en del af elevplanen.
  5. Der udarbejdes strategi for it-kompetenceudvikling af lærere og pædagoger
  6. Arbejde mod øget systematisering og digital organisering af personalets videndeling
  1. Behovsanalyse

Gennem It-vejledernes analyse skal der findes svar på, hvilke enheder og hvilke programmer/ressourcer/apps, der optimerer elevernes læring.

Vi skal overveje hvad det er der virker for hvem, hvordan og under hvilke omstændigheder. Dette foregår i tæt samarbejde mellem ledelse, it-vejleder og medarbejdere i teams.

2.Opgørelse + Indkøbsstrategi

Alt personale på Rævebakkeskolen har personale pc´er.

Interaktive tavler

I skoleåret 2016/17 er alle interaktive tavler udskiftet i alle klasselokaler til IQ88” interaktiv tavler. I bonus klassen er der i stedet for interaktiv tavle blevet opsat touchskærm. Der ud over er der i mødelokaler samt på lærerværelserne kommet infoskærm op. Denne udskiftning sker på alle Nyborgskoler. Der er afholdt kurser i brugen af interaktive tavler, 2 kurser a´2 timer.

“Pc-er til alle elever i 1., 4. og 7. klasser”

Nyborg Kommunes Projekt “Pc-er til alle elever i 1., 4. 7. klasserer udvidet på Rævebakkeskolen. Da vores 1. klasser typisk har elever fra både børnehaveklasse, 1. og 2. klasse. På Rævebakkeskolen har alle elever, der går i indskolingen, uanset hvilket klassetrin de reelt er på, fået udleveret en pc, som de i bruger i skolen. Klassens personale vil løbende vurdere om nogle af eleverne kan profitere fagligt at have computeren med hjem. Det vil da ske efter kommunens retningslinjer for lån af elevcomputere. Der er med Nyborg kommunes It-satsning 1:1 devices på Rævebakkeskolen. 

LEGO

På Rævebakkeskolen har vi qua Lego-satsning indrettet et LEGO-lokale. I lokalet er alle Lego-materialer samlet og i lokalet er der 5 iPads som er sat op med LEGOapps. I indkøb af LEGO-materialer er der prioriteret både Lego math, Lego duplo, wedo 2.0 og mindstorm.

Der er oprettet LEGO som valgfag i udskolingen og Lego kan ses som et supplerende læringsredskab ind i specialundervisningen.

  1. Licenser

På Rævebakkeskolen følger vi de fælleskommunale licenser. Der ud over har vi afdgang til den fulde fagpakke ved Gyldendal, samt indskolingspakken ved Alinea. Vi har en lang række individuelle licenser, som understøtter elevens udviklingsmuligheder.

  1. Apps

Klassernes iPads er sat op med:

  • apps til træning i fagene
  • apps med læremidler der formidler og stilladserer
  • apps til produktioner
  • værktøjs- og kompenserende apps

Der vil i løbet af skoleåret komme relevante apps til ligesom der kan være nogle vi vælger at fjerne.

Det er et fortløbende arbejde at udvælge relevante apps. Dette foregår i et samarbejde mellem ledelse, it-vejledere og teams.

  1. Handleplaner for arbejdet med elevernes digitale dannelse

Alle elever skal blive så dygtige som muligt digitalt.

Al undervisning skal tage udgangspunkt elevernes aktuelle digitale kompetencer.

Brugen af it skal være en integreret del af elevernes skoledag som et middel til læring i alle fag.

Undervisningen tager udgangspunkt i Fælles Forenklede Mål, hvor it og medier optræder som et tværgående emne. I Fælles Forenklede Mål beskrives 4 positioner, hvorfra eleverne kan arbejde med digitale kompetencer:

  1. Eleven som kritisk undersøger
  2. Eleven som analyserende modtager
  3. Eleven som målrettet og kreativ producent
  4. Eleven som ansvarlig deltager

Disse fire positioner indgår også på Rævebakkeskolen på alle klassetrin, med progression gennem skoleforløbet. Som i al anden undervisning på skolen undervisningsdifferentieres, under hensyntagen til elevernes forudsætninger og individuelle mål.

Web-etik indgår som naturlig og væsentlig del af alle 4 temaer, når der færdes på nettet.

Digitale læringsmål medtages i elevplaner.

Der indarbejdes læringsmål og træningsforløb målrettet de elever, der skal til afgangseksamen.

  1. It kompetenceudvikling for lærere og pædagoger

Kompetenceudvikling

Da det digitale område udvikler sig i rivende hastighed, vil det til stadighed være vanskeligt at føle sig ’klædt på’ som medarbejder. Det må dog forventes, at lærere følger med den faglige udvikling og sætter sig ind i nye materialer på lige fod med analoge læremidler.

Eksempler på hvordan der kan arbejdes:

  • CFU’s nyudviklede værktøj til screening af skolens digitale kapacitet kunne være et bud på hvordan vi kommer et skridt nærmere en fælles kultur og en fælles retning
  • Der er udviklingsarbejde i gang på Vibeskolen med henblik på at kvalificere samtaler om teknologiforståelse i fagdidaktiske kontekster.
  • På Rævebakkeskolen er der gode erfaringer med at videndele ved at afholde ”markedsplads” i forbindelse med personalemøder eller fagteammøder.
  • Praksisnær kompetenceudvikling anbefales frem for kurser løsrevet fra egen skole.
  • For at understøtte det fagdidaktiske element, bør it og digitale læremidler indgå som en naturlig drøftelse i møder, hvor der er fokus på elevernes faglige udvikling.
  • Matematik-vejledere og læse-vejledere bør også forholde sig til digitale teknologier, således det ikke kun er en opgave for it-vejledere.
  • Der er gode erfaringer med udnyttelse af vejlederressourcen ved at planlægge, gennemføre og evaluere forløb sammen. Dette kan ses som sidemandsoplæring eller co-teaching.

Målene er at:

  1. personalet implementerer it, hvor det er naturligt og givende for elevernes læring.
  2. personalet anvender it i planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning.
  3. personalet deler viden og materialer digitalt
  4. at der oprettes vidensbank digitalt – inspiration i fagene dansk, matematik og social læring.
  5. vi øger vores kendskab til digitale hjælpemidler inde for området alternativ kommunikation.

Dette varetages i skoleåret gennem:

Efteruddannelse

 Lokale workshops I løbet af skoleåret

Oprettes som faglige markedspladser ved faglige udviklingsmøder.

 Udvikling af elevplansværktøj

Videreudvikling af ny elevplansskabelon. Den tager udgangspunkt i mål fra min læreplan samt Folkeskolens mål.

Inspirationstur – alternativ kommunikation   

Udvekslingsbesøg med udvalgte specialskoler samt CKV.

  1. Organisering af viden- og materialedeling

På Rævebakkeskolen kommunikerer og deler vi via:

  • Aula
  • Her foregår al kommunikation med forældre samt booking af skolens ressource
  • FILR
  • Her lagrer personale egne dokumenter. Ligesom man herfra kan dele med hinanden og elever. Det er også her klassens billeder gemmes.
  • Outlook
  • Her kommunikerer personalet via mails samt samarbejder om kalenderer.
  • Her kommunikerer og deler personale materiale, der har interesse for alle
  • Meddelelsesbøger
  • Der skrives meddelelsesbøger i Min Læreplan og disse udgives til forældre via Aula.
  • skoleblogs.dk
  • Her kan hentes inspiration og informationer fra Nyborg kommunes PLC
  1. Udfordring

Implementering af årsplaner, undervisningsforløb samt kompenserende kommunikationsstøtte til elever uden sprog

Ovenstående tekst, kan downloades herunder